De autobatterij is het kloppende hart van uw voertuig, en toch roept ze vaak heel wat vragen op. Of u nu een doorgewinterde chauffeur bent of net uw rij-avontuur begint, begrijpen hoe autobatterijen werken en hoe u ze het beste kunt onderhouden, is essentieel. In deze blogpost beantwoorden we de top 7 meest gestelde vragen over autobatterijen, zodat u zelfverzekerd de weg op kunt, wetende dat uw wagen altijd klaar is om te starten. Van het kiezen van het juiste type batterij tot het onderhouden en vervangen ervan, we laten geen vraag onbeantwoord.
Er zijn een aantal kenmerken die aantonen wanneer uw autobatterij aan vervanging toe is:
De technische levensduur die vanuit de fabrikant wordt meegegeven, is een goede indicator voor hoe lang de batterij gemiddeld hoort mee te gaan. Echter zijn er externe factoren die invloed hebben op de daadwerkelijke gebruiksduur, zoals extreme temperaturen.
In normale omstandigheden gaat een autobatterij gemiddeld 4 tot 5 jaar mee. Echter is de levensduur sterk afhankelijk van het type batterij en het gebruik ervan. Een combinatie van interne en externe factoren bepaalt de levensduur, zoals temperatuur, diepe ontlading, overladen, fabriekskwaliteit, onderhoud, enz. Toch zijn er manieren om de levensduur van uw batterij te verlengen door vooral rekening te houden met de externe factoren, zoals extreme temperaturen bijvoorbeeld.
Wilt u een beter inzicht krijgen op de huidige staat van uw autobatterij? Dit kan u achterhalen met een batterijtester. Deze biedt nauwkeurige metingen en kan aangeven of de batterij in goede staat verkeert of vervangen moet worden. Hierdoor kunnen preventieve onderhoudsmaatregelen worden genomen, waardoor onverwachte startproblemen worden vermeden en de levensduur van de batterij wordt gemaximaliseerd.
Wat veel mensen niet weten is dat ze hun autobatterij goed opgeladen moeten houden. Op lange ritten laadt de batterij automatisch op via de dynamo. Daarentegen, als je veel korte afstanden rijdt, kan de dynamo de batterij vaak niet volledig opladen. De batterij loopt ook sneller leeg als u stroomverbruikers per ongeluk aan laat staan, zoals de verlichting. Om te voorkomen dat u stil komt te staan, is het dus aangeraden om de batterij regelmatig op te laden. Checken of uw batterij opgeladen moet worden? Dit kan u doen door de spanning van de batterij te meten met een multimeter. Een volledig opgeladen batterij zou ongeveer 12,6V moeten registreren. Een spanning van 12,4V of lager kan aangeven dat de batterij moet worden opgeladen. De batterij opladen kan met een batterijlader. Mocht het toch voorkomen dat uw wagen niet start, is een startbooster een musthave.
Ontdek ons assortiment van laders en startboosters
We raden u aan om op de oude batterij te kijken, om te achterhalen welke batterij u precies nodig heeft. Daarbij is het vooral belangrijk dat de capaciteit, afmetingen, polarisatie en technologie van uw nieuwe batterij hetzelfde blijven. Upgraden kan altijd, best nooit downgraden. Hieronder vindt u al een overzicht van de verschillende batterijtypes waaruit u kan kiezen.
Als u een auto heeft met een start-stopsysteem, waarvan de originele batterij een start-stopbatterij is, is het absoluut aan te raden om opnieuw voor een start-stopbatterij (AGM- of EFB-batterij) te kiezen. Deze autobatterijen zijn speciaal ontworpen om de vereisten van start-stoptechnologie aan te kunnen, kunnen de levensduur van de batterij verbeteren in voertuigen die vaak stationair draaien en zorgen voor minder brandstofverbruik. Als uw wagen echter geen start-stopsysteem heeft en voornamelijk lange afstanden rijdt zonder vaak stil te staan, dan zou een normale loodzuurbatterij voldoende moeten zijn.
Contacteer Autobat om het meest geschikte batterijtype voor uw specifieke situatie te bepalen.
Of u een EFB- of AGM-batterij nodig heeft, hangt af van het type voertuig en hoe u het gebruikt, met name in relatie tot het start-stopsysteem. Als u een kleine of middenklasse wagen heeft met start-stopsysteem en over het algemeen kortere ritten maakt, is een EFB (Enhanced Flooded Battery) waarschijnlijk de juiste batterij voor uw systeem. Maakt u gewoonlijk langere ritten met intensief start-stopgebruik? Dan is een AGM (Absorbent Glass Mat) waarschijnlijk beter voor uw voertuig. Hier geldt weer de gouden regel: best steeds opteren voor dezelfde technologie als origineel gemonteerd is geweest af fabriek.
Ja, als het een klassieke batterij is wel. Bij de wat geavanceerdere batterijen is het niet aangeraden. In het volgende onderdeel leest u waarom.
Bij het vervangen van de batterij is het vooral belangrijk dat u het veilig doet. Zo moet de auto uitstaan en mag de sleutel niet in het contact zitten. Verwijder eerst de min-accuklem en daarna de plus-accuklem. Vervolgens:
Zoals net aangehaald, bij de recentere generatie wagens, met véél “technologische hoogstandjes” is het niet aangeraden om de batterij zelf te vervangen zonder de juiste apparatuur. Dit met de reden om voeding te blijven behouden bij het vervangen van de batterij. Dit kan op meerdere manieren. Dit is noodzakelijk om geen onverwachte storingen op het elektrische circuit van de wagen te veroorzaken. Daarbij dienen bepaalde batterijen bij wagens met een start-stopsysteem, ingeleerd te worden, zodat de wagen de batterij herkent. Een batterij vervangen is tegenwoordig zomaar geen evidentie meer. Vandaar is het belangrijk om in dergelijke gevallen, of bij twijfel, beroep te doen op een professional die uitgerust is met de nodige apparatuur om een batterij te vervangen.
Heeft u vragen bij het vervangen van uw batterij? Bij Autobat adviseren wij u graag hierover.
Zit uw vraag er niet tussen? Raadpleeg onze andere blogposts of contacteer ons en we helpen u met plezier verder.